Ellis van Dam studeert theoretische en historische pedagogiek in Utrecht en voorlichtingskunde in Wageningen. Ze specialiseert zich in de invloed van de cultuur op de opvoeding en gezondheidsvoorlichting en educatie. Ze studeert af op een onderzoek naar lesmethodes voor het vak verzorging in de basisvorming. Ellis promoveert in 1999 op een onderzoek naar de emoties schuldgevoel en schaamte in de morele opvoeding. In dit proefschrift beschrijft ze onder andere dat de ervaring van bepaalde vormen van schuldgevoel en schaamte cruciaal is, omdat ze zijn verbonden aan morele principes en idealen die iemand heeft. Ellis vervolgt haar loopbaan als post doctoraal onderzoeker in Nijmegen. Ze interviewt onderwijsspecialisten in de Tweede Kamer naar de rol van artikel 23 in onze grondwet (vrijheid van onderwijs) speelt in de sociale cohesie van de Nederlandse samenleving. Ze vervolgt haar loopbaan als docent en onderzoeker aan een hogeschool (pabo) en als onderwijsadviseur bij een consultancybureau.
Nu is Ellis eigenaar van Ellis van Dam Consultancy, van waaruit ze het liefst werkt op het snijvlak van de persoonlijke ontwikkeling van hbo en wo- professionals en de ontwikkeling van hun organisaties. Ze verzorgt in samenwerking met andere consultants de post-hbo cedeo-erkende Novo opleiding voor procesbegeleiders van veranderingen en innovaties in het onderwijs. Ellis is sparring-partner voor bestuurders die leiding geven aan complexe organisatieveranderingen. Ze houdt zich graag bezig met de ontwikkeling van (management)teams naar een professionele cultuur. Bij verandertrajecten combineert Ellis haar ervaring als procesbegeleider met haar kennis over en ervaring met wat nodig is om mensen in beweging te krijgen. En ze ondersteunt docenten, teamleiders en directeuren van vo-scholen, mbo’s en hbo’s met het begeleiden van de loopbaanontwikkeling van hun leerlingen en studenten.
Ellis wordt regelmatig gevraagd als loopbaancoach. Ze werkt met getalenteerde mensen die zich willen oriënteren op de volgende stap in hun loopbaan, met professionals die kampen met verschijnselen van stress en burn-out en met docenten die voor de keuze staan een vaststellingsovereenkomst te accepteren of een laatste kans op ontwikkeling in hun huidige baan aan te grijpen. Hierbij zet ze ook beeldcoaching en paardencoaching in.
In de kern verbindt Ellis zich als meest betrokken buitenstaander zich met personen en organisaties, om zichzelf na enige tijd weer overbodig te maken. Ze leert graag en ontwikkelt zich in de samenwerking met en op basis van feedback van anderen. Ze volgt Webinars, opleidingen en intervisie in de kwaliteitskring van Noloc loopbaanprofessionals. Haar klanten beschouwen haar als iemand die snel tot de kern komt, die denkt in kansen, oplossingen en maatwerk levert.
Ellis schrijft over actuele ontwikkelingen in haar vak en (op verzoek) voor haar klanten over projecten waarbij zij is betrokken.
In veel organisaties, zowel professionele, als vrijwilligersorganisaties, zoals de Odd Fellows, is verandering aan de orde van de dag ...
Download pdfBestuur, interim directeur en afdelingsleider namen allerlei maatregelen. Zo kwam er een systeem voor het bepalen van de ...
Download pdfOnlangs onderzochten we scholen en onderwijsorganisaties in Toronto, die zich hebben laten inspireren door inzichten ...
Download pdfScholen staan volop in de maatschappelijke belangstelling. Kranten en nieuwssites plaatsen bijvoorbeeld artikelen waarin de overheid ...
Download pdfSchuldgevoel, schaamte en morele opvoeding. Een theoretisch-pedagogische analyse en rechtvaardiging/ Ellis van Dam ...
Download pdf